Beberapa
elemen penting dalam pengajaran dan pembelajaran matematik untuk versi 2013
antara elemen yang perlu dimantapkan ialah :
a) Penggunaan set geometri untuk tajuk shape.
b) penggunaan bahan maujud seperti kotak tisu atau kotak untuk space.
c) penggunaan wang mainan untuk tajuk money
d) penggunaan botol minuman atau bekas minuman yang berlabel dan bahan- bahan radas dalam makmal sains untuk tajuk volume of liquid.
e) galakkan penggunaan pembaris, galakan mengenali papan tanda
jalan raya
untuk tajuk, ukuran tinggi untuk tajuk length.
untuk tajuk, ukuran tinggi untuk tajuk length.
f) kertas lukisan atau sebarang kertas putih contoh A4 : melukis : 2d dan 3d
g) menggunakan skala penimbang elektronik / biasa untuk menimbang berat
badan, timbangan skala kecil dan besar untuk tajuk mass
h) penggunaan istilah sama maksud contoh suku, tiga suku, suku jam sebelum,tiga
suku jam selepas, jam dinding, kalendar, waktu di astro, intisari rancangan,
termasuk jadual waktu persekolahan, dan mana-mana berkaitan untuk tajuk time
i) pengukuhan konsep berkaitan tajuk pecahan, perpuluhan dan
peratus....termasuk purata
j) galakkan murid mengenali bentuk graf dan carta pai...
k) galakkan murid melukis paksi simetri dan lorekkan dengan cara
yang betul...
l) pastikan murid meletakkan unit untuk setiap soalan walaupun unit telah
diberikan..
Pendek kata...matematik UPSR 2013 lebih kepada :
a) Baca
b) Tahu
b) Faham
c) Buat / Simulasi / Merasai elemen persekitaran
d) Latihan
e) Aplikasi
Hafalan perlu ditekankan untuk setiap elemen topik yang terlibat sahaja seperti rumus, tukar unit dan mana-mana berkaitan.
a) Baca
b) Tahu
b) Faham
c) Buat / Simulasi / Merasai elemen persekitaran
d) Latihan
e) Aplikasi
Hafalan perlu ditekankan untuk setiap elemen topik yang terlibat sahaja seperti rumus, tukar unit dan mana-mana berkaitan.
Yang paling penting SOALAN PERLU DIFAHAMI DAN BUKAN DI HAFAL
kemungkinan besar
kecenderungan soalan lebih kepada praktikal persekitaran murid seharian
....terima kasih.....
(SUMBER:SHANRUDIN KARIM – KUMPULAN KAMI GURU METEMATIK)
No comments:
Post a Comment